Hvorfor er dit logo så vigtigt?

Grafisk design

fredag d. 30. juli 2021

Grafisk design har mange facetter- og logodesign en af dem!

Har du nogensinde tænkt på, at dit logo er et af de første store skridt i udviklingen af din virksomheds identitet? Logoet skal bruges i din markedsføring igen og igen for at skabe genkendelse, og netop derfor er det så hulens vigtigt, at dit logo afspejler det, din virksomhed står for. 

 

Hvilke overvejelser skal jeg gøre mig omkring mit logo?

Dit logo er typisk det første, dine kunder ser – om det er en fysisk butik, på sociale medier eller et andet sted. Allerede her vil de ’dømme’ dig og basere dine evner og kompetencer ud fra det, logoet udstråler.

Det vigtigste ved et godt logo er, at det er unikt og genkendeligt. Når et logo er unikt og genkendeligt vil det nemlig være det første billede, der dukker op dine kunders (og potentielle kunders) hoved, når de hører din virksomheds navn.

Der findes en masse eksempler på ekstremt stærke brands som f.eks. Coca Cola, McDonalds og LEGO hvor man kan nøjes med at vise bare en lille del af logoet, og så vil det være nok til, at de fleste kan genkende det.

Et godt logo kan se ud på mange måder – det afgørende er, at det afspejler virksomhedens værdier. Et logo kan bestå udelukkende af skrift, eller det kan kombineres med grafiske elementer, som afspejler virksomhedens profession. Her er det vigtigt at huske, at en skrifttype aldrig bare er en skrifttype. Også den skal afspejle virksomhedens identitet.

Er der tale om et ’hårdt’ erhverv, der skal udstråle professionalitet – det kunne være et advokatfirma – vil ensartede bogstaver med skarpe kanter fungere godt. En forlystelsespark derimod, som fokuserer mere på de bløde værdier, kan sagtens bevæge sig hen i nogle ’sjovere’ skrifttyper med runde hjørner og dansende bogstaver. Man skal altså gøre sig nogle vigtige overvejelser om profession og branche, inden man lægger sig fast på en skrifttype.

Udover at vælge en god skrifttype, kan det være en rigtig god idé at kombinere virksomhedsnavnet med et eller flere grafiske elementer for at gøre navnet endnu mere genkendeligt. Det kunne være en planteskole, hvor et af navnets bogstaver er formet som en palme, eller bestik på et restaurant-logo. På den måde vil allerede førstehåndsindtrykket fortælle en del om, hvad din virksomhed tilbyder.

 

Hvilke funktioner skal mit logo have?

En væsentlig ting at have in mente når man laver et logo er, at logoet skal kunne bruges alle steder. Trykt såvel som digitalt – på aflange, smalle, store, små, mørke og lyse overflader. Du skal derfor sørge for at lave flere versioner tilpasset forskellig brug – både i størrelse og opsætning, men også i farver; sort, negativ, RGB, HEX, CMYK og evt. pantone.

Tilbage til blog

Er du interesseret i at få en snak om, hvordan vi kan hjælpe din virksomhed med Grafisk design?

Giv os et kald Send os en mail