Ved du, hvad dine kunder søger efter?

Googleindsatser

torsdag d. 3. november 2022

Hver gang dine kunder søger på Google, bruger de søgeord med det formål at finde det bedste svar på deres spørgsmål - eller at finde den bedste virksomhed, der kan opfylde deres behov.

 

Formålet med en søgeordsanalyse er at afdække præcis de søgeord, synonymer, termer og vendinger, som din målgruppe bruger i deres søgning efter dit produkt eller service.

Det er med andre ord en indsigt i, hvilke behov, der er på dit marked - og hvilke behov, du kan imødekomme.

Og så er det selvfølgelig også byggestenen for dit videre arbejde med SEO.

… men det havde du nok gættet.

Det er vigtigt, at du har styr på, hvilke søgeord, du ønsker at blive fundet på. Det gælder selvfølgelig både for Google Ads og SEO.

Du skal stille dig selv spørgsmålet: “Hvilke ord søger mine kunder efter?”.

Eller bedre - du kan spørge dine kunder: “Hvilke ord søger du efter?”.

… men du skal naturligvis ikke hoppe ind i dine kunder e-mail indbakke og spørge dem direkte…

Det kan virke uoverskueligt at analysere alle tænkelige variationer af ord, synonymer, termer og vendinger, der beskriver dine produkter eller services.

Men hvis dine konkurrenters valgte søgeord ligger bedre i søgemaskinen, er det dine konkurrenter, der løber med kunderne.

Så, hvor vigtig er søgeordsanalysen ikke lige?

Søgeordsanalysen har endnu flere fordele - også på andre kanaler.

Ville det ikke være fantastisk, hvis du kunne skræddersy dine opslag på sociale medier, så de tager afsæt i, hvad dine kunders behov og søgninger?

Ja, de kan søgeordsanalysen også.

Den kan give dig information om kunders “tanker” og adfærd på Google.

På den måde ved du, hvad de søger efter, og du kan derfor med fordel inddrage kundernes søgninger og spørgsmål i dine opslag. 

… og så er det slut med at gætte dig til, hvad der kunne være interessant for dine følgere at læse og slut med at finde på gode idéer at skrive om (som ender med ikke at være så gode alligevel).

Du kan også bruge søgeordsanalysen til produktudvikling, da du også får viden om, hvilke slags produkter, dine kunder efterspørger.

For eksempel, hvis en kunde søger efter et produkt, der ikke findes på markedet eller som er en upcoming trend. Dette giver dig unik viden og mulighed for at udvikle dine produkter.

Som du lige har læst, kan søgeordsanalyse en helt masse og skaber også rigtig store fordele, så du kan overhale konkurrenterne og undgå, at de stjæler dine kunder (så du i stedet stjæler deres)

… Men det kræver en helt masse timer og hårdt arbejde.

Vi anbefaler ofte, at man outsourcer denne del, da det både tager tid at sætte sig ind i, og måske endnu længere tid at arbejde med - og så man hver især kan fokusere på det, man er bedst til.

Her hos Moove hjælper vi dig også med søgeordsanalyse (og en helt masse andet - det kan du læse mere om under kompetencer).

Tilbage til blog

Er du interesseret i at få en snak om, hvordan vi kan hjælpe din virksomhed med Googleindsatser?

Giv os et kald Send os en mail