Antallet af danskere på TikTok er steget massivt

Sociale medier

tirsdag d. 12. april 2022

De sociale medier fylder meget i vores hverdag, og gennem årene er de kun blevet mere populære i den danske befolkning. Hele 9 ud af 10 danskere over 12 år har i dag en profil på mindst et socialt medie.

 

Men særligt et socialt medie har i 2021 fået en stor opmærksomhed - nemlig TikTok.

I 2020 brugte 5% af danskerne dagligt TikTok, men i 2021 var det tal steget til 8%. Det fastslår DR’s rapport om mediernes udvikling, Medieudviklingen 2021. Det gør TikTok til det sociale medie, hvor udviklingen blandt danskernes SoMe-forbrug har været allerstørst.

11% af alle danskere over 12 år har en profil på TikTok, og 8% af dem benytter mediet dagligt. Men hvorfor er TikTok blevet så populær?

 

TikTok kort fortalt

TikTok er det hurtigst voksende sociale medie i verden, og havde i 2021 over 1 milliard aktive brugere. Det er tidligere kendt som musical.ly, en populær sang og danse app, der i 2017 blev opkøbt af det kinesisk firma Bytedance, som i forvejen havde appen Douyin. I år 2018 kombinerede og relancerede Bytedance en kombination af de 2 apps, som blev til TikTok.

TikToks algoritme er skabt til at sprede indholdet ud til flest mulige mennesker, og belønner brugerne som poster tit, samt bruger de indbyggede funktioner. Samtidigt beregner appen indholdet ud fra, hvad du i forvejen har liked, kommenteret eller delt. På den måde forsøger TikTok, at fastholde på sine brugere på platforme i så lang tid som muligt.

 

Er TikTok kun for de unge?

TikTok har på relativt kort tid formået at skabe en platform, hvor brugerne er begejstrede for at dele autentisk indhold med hinanden. Gennem de seneste par år har TikTok oplevet en massiv vækst og stigende popularitet – især blandt den yngre målgruppe.

Mange tror fejlagtigt, at det fortsat er en børneapp med dans. Virkeligheden er dog en anden.

“Tidligere har medier som Facebook og Snapchat også været medier, der primært blev benyttet af unge, hvorefter ældre generationer kom snigende. Det er ikke usandsynligt, at det samme bliver tilfældet for TikTok, da vi allerede nu kan spore tendenser til en øget opmærksomhed og brug blandt de voksne danskere,” lyder det i rapporten.

 

Danskernes daglige brug af sociale medier

Den samlede liste over, hvilke sociale medier danskerne bruger mest til dagligt, ser således ud:

  1. Facebook: 66 procent
  2. Messenger: 47 procent
  3. Instagram: 32 procent
  4. YouTube: 26 procent
  5. Snapchat: 9 procent
  6. Twitter: 9 procent
  7. LinkedIn: 8 procent
  8. TikTok: 8 procent
  9. WhatsApp: 6 procent
  10. Reddit: 5 procent
  11. Pinterest: 4 procent
  12. Tinder: 2 procent
Tilbage til blog

Er du interesseret i at få en snak om, hvordan vi kan hjælpe din virksomhed med Sociale medier?

Giv os et kald Send os en mail