Laver du ulovlig markedsføring?

Sociale medier

torsdag d. 24. marts 2022

’’Del, tag en ven og synes godt om dette opslag for at deltage i konkurrencen’’. 

 

...Denne sætning er du med sikkerhed stødt på, når du har din daglige gang på de sociale medier. Facebook og Instagram vrimler med konkurrencer, hvor virksomheder benytter sig af muligheden for at få flere eksponeringer og skaffe nye følgere. 

Adskillige af disse konkurrencer er ulovlige og overtræder spamforbuddet i markedsføringsloven samt Facebooks egne konkurrenceregler. Dette sker ofte, fordi afsenderen ikke er bevidst om reglerne, og hvilke konsekvenser overtrædelsen har.  

 

Hold dig på den rigtige side af loven

Det kan være svært at gennemskue de mange konkurrenceregler. Heldigvis har vi samlet en nem og overskuelig guide til, hvordan du holder din virksomhed på den rigtige side af markedsføringsloven!  

 

Det må du gerne kræve:  

  • Du må gerne bede dem om at “synes godt om” dit konkurrenceopslag for at deltage
  • Du må gerne bede dem om at kommentere dit opslag. (”Skriv i kommentarfeltet, hvem du gerne vil dele præmien med.” Dette øger rækkevidden og interaktionen på dit opslag. Og typisk vil folk faktisk tagge den person på Facebook, som skal have del i præmien)
  • Du må gerne bede dem om at lave opslag på din virksomhedsside for at deltage
  • Du må gerne bede dem om at sende en besked til din virksomhedsside for at deltage
  • Du må gerne stille et spørgsmål, som kræver et svar for deltagelse. Dette øger opslagets rækkevidde, da interaktion er en nødvendighed

 

Det må du ikke kræve: 

  • Du må ikke kræve, at deltagerne skal dele dit konkurrenceopslag på deres egen væg for at deltage. (I steder kan du opfordre folk til at dele det gode budskab)
  • Du må ikke kræve, at deltagerne skal dele dit konkurrenceopslag på deres venners væg
  • Du må ikke kræve, at folk skal tagge sig selv eller deres venner for at deltage. (I stedet for kan du spørger, hvem de vil benytte præmien med)
  • Du må ikke kræve, folk skal like din side for deltagelse. (Du kan i stedet opfordre folk til at like din side) 

 

HUSK! 

Det er vigtigt, at dit konkurrenceopslag tydeliggør, at konkurrencen på ingen måde er sponsoreret, støttet, administreret af eller forbundet med Facebook.  

 

Konsekvenser ved at bryde markedsføringsloven 

Overtrædelse af markedsføringsloven kan medføre påtale, bødestraf og i værste tilfælde fængsel. Derudover kan du som erhvervsdrivende skulle betale erstatning og vederlag, hvis der bliver lagt sag an mod din virksomhed. Det er forbrugerombudsmanden, der bedømmer, hvorvidt din markedsføring er i overensstemmelse med loven, eller overtræder den. 

Overtrædes Facebooks konkurrenceregler kan din side blive lukket af Facebook uden advarsel og uden mulighed for genoprettelse af din profil.  

Tilbage til blog

Er du interesseret i at få en snak om, hvordan vi kan hjælpe din virksomhed med Sociale medier?

Giv os et kald Send os en mail