Emojis i din markedsføring – go eller no go?  

Sociale medier

torsdag d. 8. juni 2023

Om vi vil det eller ej, så er emojis blevet en integreret del af vores digitale kommunikation. Fra små hjerter og humørfyldte hoveder til mere komplekse tegn, er emojis blevet en måde at formidle følelser på en nem og hurtig måde i vores kommunikation. 

 

Emojis er ikke længere kun begrænset til personlig brug – de er også blevet et vigtigt og effektivt værktøj i digital marketing. Men er emojis en god idé at inkludere i din markedsføringsstrategi? 🤷🏼 

 

Man kan godt sige at emojis er gået hen og blevet skriftens kropssprog. Hvis du gør brug af emojis, så guider de dig, som læser, til hvad du skal føle og forstå når du læser et givent budskab.  

 

Menneskets hjerne er skruet sammen på den måde, at billeder trumfer tekst.  

Billeder har en større påvirkning på vores hukommelse end tekst alene. Uden visuelt følgeskab husker man kun 10 % af en tekst efter 3 dage, mens tilføjelse af et billede kan øge det til hele 65% af budskabet 🤓 

 

⚠️ Hvad skal du huske inden du går i gang?  

Virksomhedsidentitet  

Det er vigtigt at du altid har din virksomheds identitet i tankerne, når du benytter emojis. Hvis du er en virksomhed der sælger værktøj, så går det ikke at du benytter ❤️️ og 💋. Dette kan give et forkert billede af virksomheden, og derved have den modsatte effekt af brugen af emojis. Modsat vil brugen af kysmunde og hjerter fungerer rigtig godt for en virksomhed som sælger skønhedsprodukter såsom makeup.  

Du er derfor altid nødt til at tænke på, hvad du gerne vil udstråle gennem dine opslag og annoncer. 

 

Målgruppe  

Husk altid hvem din målgruppe er, da det er dem du ønsker at ramme. Det er vigtigt for din virksomhed, at de emojis du vælger at bruge, også stemmer overens med dem din målgruppe godt kan lide og benytter sig af. Det er en måde til bedre at fange din målgruppe, og din chance for at dit opslag eller annonce rammer målgruppen bliver større.  

 

Platform  

Det er altid vigtigt at overveje hvilken platform opslaget postes på. Instagram og Facebook er et mere personligt medie, hvorimod LinkedIn er mere erhvervsorienteret og har en mere professionel og formel tone. Med det sagt, så betyder det ikke at, man skal undgå emojis på LinkedIn. Her skal man overveje at benytte sig af mere formelle emojis, såsom ✔️, 🤝🏼, 📊, 💻. Derimod kan Instagram og Facebook godt tåle mere personlige emojis, og rumme flere emojis i opslagene end hvad man normalt ser på LinkedIn.  

 

Less is more  

Balancen er vigtig når du bruger emojis, for selvom emojis styrker dine opslag, må du ikke proppe dine tekster med dem. Med for mange emojis vil du risikere at overstimulere dine læsere, skabe forvirring og uoverskuelighed – også kan det være tåkrummende at se på 😳 

Du vil helst ikke støde dine følgere væk, og derfor skal du tænke kvalitet frem for kvantitet. 

 

Hvad kan du opnå ved brug af emojis?  
  • Skabe SoMe-opslag der skiller sig ud.  
  • Opnå en markant højere grad af interaktion med din målgruppe. 
  • Blive mere menneskelig for dit publikum.  
  • Få dit brands personlighed fremvist.  
  • Færre misforståelser i kommunikationen. 

 

Et lille fun facts:  

😂 Denne emoji er den mest brugte på verdensplan.  

 

En kort og hurtig opsummering af ovenstående tekst – emojis er et kæmpe GO i digital kommunikation. 

 

God fornøjelse med dit emoji-game 🙌🏼 🚀

Tilbage til blog

Er du interesseret i at få en snak om, hvordan vi kan hjælpe din virksomhed med Sociale medier?

Giv os et kald Send os en mail